Więcej o dzieciach w serwisie

Pediatria


autor:  Lek. Joanna Czubak
kategoria:  Pediatria

Dziecko autystyczne to ogromne wyzwanie dla rodziców i otoczenia. To jak wspinaczka pod górę, na której mogą nas spotkać zarówno sukcesy jak i porażki. Czasem przychodzi zmęczenie i zniechęcenie, ale kochający rodzice, nigdy nie powinni się poddawać.

Dzieciństwo to wspaniały okres w życiu każdego człowieka. Jest to czas zabawy z innymi dziećmi, odczuwanie opieki i czułości ze strony dorosłych, nauka mówienia i poznawania świata. Jest to czas fantazji, zabawy i kreatywności. Niestety pomiędzy tymi roześmianymi, niezmiernie zainteresowanymi światem brzdącami, żyją dzieci autystyczne, dla których choroba jest barierą w rozwoju.

Czym jest autyzm?

Przez lata definiowano pojęcie autyzmu jako "rozległe zaburzenie rozwojowe".

Pierwszym, który go opisał (już w 1943 r.), był amerykański psychiatra dziecięcy Leo Canner. Oprócz autyzmu zidentyfikowano wówczas także inne rodzaje chorób z tego kręgu, takie jak: zespół Aspergera, autyzm atypowy, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne oraz zespół Retta.

Przyczyny powstawania tego schorzenia do dnia dzisiejszego nie zostały poznane. Prowadzone badania wykazały, że istnieją zaburzenia w rozwoju układu nerwowego, w wyniku których, pewne części mózgu mogą być nadaktywne. U dzieci dotkniętych tym schorzeniem dochodzi do uszkodzenia systemu, który porządkuje informacje, odbierane przez zmysły ze świata zewnętrznego. Prowadzi to do sytuacji, w których występuje nadmierna reakcja na jedne bodźce, a na inne jest ona bardzo osłabiona (np. dziecko autystyczne może ignorować głośne hałasy, ale gwałtownie zareagować na szelest miętego celofanu).

Czym się charakteryzuje?

Podstawowe cechy zaburzeń rozwojowych objawiają się w tzw. triadzie i można je zauważyć już w ciągu dwóch pierwszych lat życia dziecka. Charakter objawów i niezwykłych zachowań dziecka różni się w zależności od wieku, fazy rozwoju i z czasem może ulec zmianie.

Dzieci dotknięte autyzmem mają trudności w budowaniu relacji społecznych, komunikacji z użyciem słów i gestów, a czas wolny spędzają same ze sobą. Mają lepszy kontakt z przedmiotami, niż z żywymi osobami. Terapeuci określają zachowania tych dzieci jako obsesje, czynności rytualne i brak podatności na zmiany. Z kolei rodzice oraz najbliżsi członkowie rodziny mówią o tych zaburzeniach jako o trudnościach w stworzeniu wzajemnych relacji. Dzieci te mają problemy w nawiązaniu naturalnych związków z rodzeństwem i rodzicami, a ich kontakty społeczne ograniczają się do sytuacji bardzo podstawowych (np. kiedy są głodne lub nie radzą sobie z jakąś zabawką). Czasami zdarza im się szukać pretekstu do zbliżenia fizycznego, które może przejawiać się w postaci zabawy w łaskotanie, czy berka, ale brakuje w nich społecznych emocji i wartości, jakie zauważamy wśród dzieci rozwijających się prawidłowo. Dla zdrowych dzieci nagrody, aprobata, delikatne nagany, czy groźny ton głosu są narzędziami wychowawczymi. Dziecko dotknięte autyzmem, nie zwraca na takie rzeczy uwagi.


zapisujemy ocenę
Oceń artykuł:
Wasza ocena: 5.0 (1 głosów)

Poprzedni Następny

Wszystkie artykuły w Serwisie DomenaZdrowia.pl mają wyłącznie cel edukacyjno-poznawczy i w żadnym wypadku zawarte w nich wskazania nie mogą zastąpić wizyty lekarskiej czy uznanej metody leczenia. W przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Administrator Serwisu nie ponosi żadnej odpowiedzialności z powodu wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.

Zobacz również

Komentarze (0)

Jeszcze nie skomentowano tego artykułu