Aktywność fizyczna

fot. sxc.hu


autor:  Kazimiera Kłaput
kategoria:  Aktywność fizyczna

Sezon rowerowy zbliża się coraz większymi krokami. Dla tych, którzy dopiero stają przed zakupem pierwszego roweru oraz dla już jego szczęśliwych posiadaczy, przygotowaliśmy kilka praktycznych porad.

Dobór odpowiedniego sprzętu

Jeżeli jesteśmy na etapie planowania zakupu, powinniśmy zastanowić się przede wszystkim, po jakich trasach zamierzamy jeździć. Ponieważ, to zastosowanie roweru, powinno determinować wybór jego odpowiedniego typu.

Rower miejski – powinni wybrać ci, których nie pociągają szaleństwa po bezdrożach. Jeżeli zamierzamy korzystać głównie z uroków miejskich ścieżek rowerowych, z pewnością docenimy jego opony rowkowe (z kanalikami odprowadzającymi wodę). Stawiają małe opory podczas jazdy po asfalcie, dzięki czemu jazda jest przyjemna i nie męczy. Nie powinien nam również przeszkadzać jego ciężar, który na nieutwardzonej nawierzchni byłby znacznie bardziej uciążliwy. Wysoka kierownica zapewnia możliwość jazdy w wyprostowanej pozycji. Producenci często nie montują w tego typu rowerach przerzutek. Za to na wyposażeniu powinien znajdować się: bagażnik lub miejsce na sakwy (czasem koszyk na zakupy), błotniki, a także kompletne oświetlenie.

Rower turystyczny – to propozycja dla zwolenników zarówno miejskich, jak i pozamiejskich przejażdżek.  Wyprostowana pozycja i montowane na wyposażeniu oświetlenie, błotniki i bagażnik oraz możliwość założenia sakw, ułatwią nam jazdę zarówno po mieście jak i dalekie eskapady (nie tylko po wygodnych, asfaltowych drogach). Rowery turystyczne są zazwyczaj lżejsze od miejskich. Posiadają przerzutki i opony klockowe z płaskim czołem, a bieżnikowanymi rantami, zapewniające dobrą przyczepność, przy stosunkowo niewielkich oporach.

Rower górski – ze względu na sportowy charakter i bardziej ekstremalne zastosowanie, nie posiada na wyposażeniu „zbędnych” elementów, zwiększających jego ciężar (jak błotniki, bagażnik czy oświetlenie). Dobrej klasy rower górski ma natomiast niezwykle wytrzymałą i lekką ramę, mocne rafki i hamulce (często tarczowe). Często spotykanym elementem są amortyzatory niwelujące wstrząsy podczas jazdy po nierównościach. Zastosowane opony z bieżnikiem w postaci dużych, rzadko rozmieszczonych klocków, na asfalcie stawiają silny opór, ale w terenie są bezcenne. Miłośnicy downhill'a stosują czasem opony kolcowe, przeznaczone do jazdy po śniegu i lodzie, które zapewniają maksymalną przyczepność.


zapisujemy ocenę
Oceń artykuł:
Wasza ocena: 0.0 (0 głosów)

Poprzedni Następny

Wszystkie artykuły w Serwisie DomenaZdrowia.pl mają wyłącznie cel edukacyjno-poznawczy i w żadnym wypadku zawarte w nich wskazania nie mogą zastąpić wizyty lekarskiej czy uznanej metody leczenia. W przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Administrator Serwisu nie ponosi żadnej odpowiedzialności z powodu wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.

Zobacz również

Komentarze (0)

Jeszcze nie skomentowano tego artykułu